INELO z projektem rozwoju sztucznej inteligencji o wartości 7 mln zł
Spółka pracuje nad unikatową na skalę międzynarodową technologią optymalizacji rozwiązań dla transportu ciężkiego
Grupa INELO, dostawca rozwiązań technologicznych dla branży transportowej, rozpoczęła realizację projektu badawczo-rozwojowego wspieranego sztuczną inteligencją (SI). Jego wartość to 7 mln zł, część środków uzyskano w ramach programu NCBiR. Celem działań jest wykorzystanie sztucznej inteligencji w rozwiązaniach optymalizacyjnych dla transportu ciężarowego, co w efekcie pozwoli przewoźnikom w znacznym stopniu ograniczyć koszty operacyjne, m.in. dzięki redukcji zużycia paliwa i bardziej efektywnemu planowaniu zasobów w realizacji zleceń. Branża transportowa odpowiada obecnie za aż 6 proc. polskiego PKB. Biorąc pod uwagę lukę technologiczną, która dzieli ją od międzynarodowych konkurentów, konieczne jest pilne nadrobienie technologicznych zaległości. Eksperci przewidują, że rynek inteligentnych rozwiązań dla transportu czeka dynamiczny wzrost.
Według raportu PwC „Transport przyszłości”, ponad połowa przedstawicieli branży transportowej uważa, że digitalizacja pozwoli im zwiększyć dochody. Ponadto, poziom oszczędności jaki może przynieść automatyzacja procesów szacowany jest na ok. 5 proc.
– Branża transportowa przechodzi obecnie proces transformacji cyfrowej. Rynek rozwiązań technologicznych dla transportu będzie stale rósł, bo coraz więcej firm transportowych widzi realne korzyści dzięki wykorzystaniu technologii. Kolejny etap jego rozwoju to wdrożenie zaawansowanych systemów opartych m.in. o sztuczną inteligencję. Na tym właśnie skupia się nasz projekt badawczo-rozwojowy. Pracujemy nad rozwiązaniami, które będą wykorzystywać SI na skalę unikatową do tej pory w branży – mówi Magdalena Magnuszewska, prezes Grupy INELO.
Sztuczna inteligencja będzie w najbliższych latach motorem napędowym rozwoju nie tylko branży IT, ale całej gospodarki. Jak wynika z opracowania PARP, do 2025 r. wartość globalnego rynku AI wzrośnie do przeszło 190 mld dolarów, a rozwiązania na niej oparte wdroży aż 97 proc. największych międzynarodowych firm.
Ecodriving bardziej zautomatyzowany
Projekt badawczo-rozwojowy Grupy INELO koncentruje się na dwóch obszarach. Pierwszy z nich dotyczy stworzenia algorytmu, który zautomatyzuje analizę danych z systemu telematycznego, co pozwoli uzyskać wytyczne dla bardziej ekonomicznej jazdy, a co za tym idzie zredukować zużycie paliwa. Jak wynika z wyliczeń Grupy, to właśnie zakup paliwa stanowi nawet 1/3 kosztów działania firmy transportowej. Zastosowanie się do wytycznych ecodrivingowych może obniżyć jego zużycie od 5-10 proc.
– Do tej pory takie analizy były prowadzone ręcznie przez dedykowanych temu zadaniu specjalistów. Nasz algorytm będzie pierwszym rozwiązaniem zaawansowanym na tyle, że proces będzie można zautomatyzować i prowadzić bardziej skutecznie. Liczba zmiennych i danych, które należy uwzględnić, sprawia, że wsparcie sztucznej inteligencji jest bezcenne. Co więcej, automatyzacja sprawi, że ecodriving stanie się bardziej dostępny także dla mniejszych graczy. Dotychczas realizacja tego procesu wymagała oddelegowania wyszkolonego pracownika, na co zazwyczaj mogły pozwolić sobie tylko większe firmy – mówi, Tomasz Biernat, Chief Technology Officer, INELO.
Szacowanie czasu dojazdu w nowej odsłonie
Druga część projektu dotyczy usprawnienia funkcji szacowania czasu dojazdu (ETA). Będzie to możliwe dzięki integracji danych z systemów mapowych z informacjami o dostępnym czasie pracy kierowców zgodnie ze wszystkimi regulacjami, co jest nowością na rynku. Zastosowanie sztucznej inteligencji umożliwi znacznie dokładniejsze szacowanie czasu realizacji zleceń transportowych, co doprowadzi do bardziej efektywnego wykorzystania floty.
– Nasze rozwiązanie powstaje w odpowiedzi na potrzeby uczestników rynku, które szukają zintegrowanych rozwiązań. Jako Grupa rozliczamy czas pracy kierowców dla 13,5 tys. firm, jesteśmy też ekspertem w europejskich regulacjach prawnych. To, co nas wyróżnia, to połączenie technologii telematycznej z unikatową wiedzą na temat czasu pracy kierowców, czyli dwóch kluczowych dla firm transportowych kategorii kosztów – zaznacza Magdalena Magnuszewska, INELO.
Zaawansowana telematyka – czy to już konieczność?
Raport PwC wskazuje jasno, że cyfryzacja to jeden z czterech głównych trendów, które będą kształtować branżę transportową w najbliższej dekadzie.
– Nie zastanawiamy się czy cyfryzacja branży się wydarzy, ale raczej w jakim tempie to nastąpi. Firmy, które zdobędą pozycję liderówi digitalizacji, dzięki wykorzystaniu technologii będą mogły działać bardziej efektywnie i staną się bardziej konkurencyjne. Pozostali uczestnicy rynku będą musieli iść w ich ślady. Najbliższe lata to czas, kiedy na rynek wejdą bardziej zaawansowane technologicznie systemy. Kierujemy nasze rozwiązania nie tylko do dużych graczy. Chcemy pokazać, że wdrożenie zaawansowanej telematyki, zawierającej m.in. inteligentny algorytm ecodrivingowy, to inwestycja, która przynosi zwrot – dodaje Magdalena Magnuszewska, INELO.
Grupa stawia na intensywny rozwój kompetencji technologicznych. Jej dział IT zatrudnia w tej chwili ok. 100 doświadczonych specjalistów. W połowie grudnia ubiegłego roku INELO zainwestowało w zakup udziałow w spółce Marcos BIS, specjalizującą się w oprogramowaniu do zarządzania transportem typu TMS. Do Grupy należą również marki: GBOX (system lokalizacji i monitorowania obsługujący 30 tys. pojazdów), Tachoscan Control, 4Trans (programy do analizy i rozliczania czasu pracy kierowców) oraz OCRK (usługa outsourcingu rozliczeń dla przewoźników). W sumie z produktów i usług INELO korzysta ponad 10 tys. firm transportowych i 41 instytucji kontrolnych w 22 krajach w Europie.
Projekt badawczo-rozwojowy Grupy INELO jest realizowany we współpracy z Politechniką Łódzką. Potrwa 2,5 roku i zakończy się w połowie 2022 r. Uzyskał dofinansowanie w formie grantu od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.