? E-commerce nigdy nie wyprze tradycyjnego biznesu, bo wkrótce to e-commerce będzie tradycyjnym biznesem. Chcemy być blisko klientów oferując im cały łańcuch wartości Grupy Poczty Polskiej ? powiedział Janusz Wojtas członek Zarządu Poczty Polskiej podczas debaty na temat handlu w internecie zorganizowanej pod patronatem agencji prasowej ISB News.
Debata jest pierwszą z cyklu spotkań poświęconych rynkowi handlu internetowego. W rozmowie o rynku poza Pocztą Polską wzięli udział czołowi przedstawiciele sektora e-commerce – Bonito.pl, IAI Shop, Frisco.pl oraz eksperci firmy Gemius. Bonito.pl to największa księgarnia internetowa, IAI SA ? lider systemów do obsługi sklepów oraz hurtowni internetowych, Frisco.pl to czołowy supermarket online.
Według uczestników debaty, rynek e-commerce w Polsce jest obecnie w środkowej fazie rozwoju a tym co zapewni sukces jego uczestnikom jest przede wszystkim dbanie o wysoką jakość usług, zarówno po stronie samego sklepu jak i firmy logistycznej. Zdaniem Janusza Wojtasa, Poczta Polska rozwija w ramach tzw. ostatniej mili trzy kanały dostępu do swoich usług.
? Równolegle pracujemy nad trzema kanałami dostępu do naszych usług, tak żeby w pełni odpowiadać na potrzeby naszych klientów. Pierwszy to serwis kurierski oferujący usługi door to door dla klientów indywidualnych i biznesowych. W ramach drugiego skupiamy się na zapewnieniu klientom dostępu do największej w kraju sieci placówek pocztowych. Docelowo mamy zamiar stworzyć sieć składającą się łącznie z 10 tys. punktów odbioru ? podkreślił Janusz Wojtas. Poczta Polska chce także wdrożyć samoobsługowe urządzenia do odbioru paczek. ? Rozwiązania, które zaproponujemy na pewno będą różniły się od dotychczasowej oferty rynkowej. Przy wprowadzaniu projektu będziemy kierować się najlepszymi praktykami rynkowymi ? zaznaczył Janusz Wojtas.
W 2013 r. przesyłki nadawane przez sklepy internetowe odpowiadały prawie za 25% rynku paczkowo-kurierskiego w Polsce, a z tej puli Poczta Polska obsłużyła ok. 31% przesyłek. Poczta Polska zamierza poprawić ten wynik dzięki nowej ofercie parasolowej. Pozwoli ona klientom e-commerce na dostęp do całej gamy usług Grupy Poczty, a więc do wysyłki paczki (Poczta Polska), konta, kredytu (Bank Pocztowy), polisy (Ubezpieczenia Pocztowe) oraz e-usług (Envelo). Korzyść z tego rozwiązania jest taka, że im więcej usług znajdzie się w jednym koszyku, tym mniejszy będzie koszt jednostkowy poszczególnych usług.
W 2013 roku aż o prawie 60% wzrósł wolumen usługi kurierskiej Pocztex w stosunku do 2012 roku. Było to możliwe dzięki wprowadzeniu m.in. takich usług, jak mobilny kontakt z klientem (powiadamianie za pomocą SMS-a i e-maila), odprawianie paczek przez Internet (Elektroniczny Nadawca) oraz internetowe śledzenie paczek.
dostarczył infoWire.pl