Data publikacji: 2016-09-26
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Polski e-konsument – dojrzały użytkownik sklepów online
Kategoria: BIZNES, Handel
Polacy coraz chętniej kupują przez internet i nie trzeba już nikogo o tym przekonywać.Jednak na przestrzeni lat nasze zachowania zakupowe ewoluowały. Bdsklep.pl, który rocznie obsługuje setki tysięcy transakcji, przebadał dane sprzedażowe z ostatnich kilku lat.
Sezonowość to termin, który powoli odchodzi do lamusa. Choć kiedy myślimy o handlu stacjonarnym to wybrane okresy w roku wciąż są prawdziwą żyłą złota i nakręcają słupki sprzedażowe, w przypadku internetowych pasaży handlowych, oferujących produkty z segmentu FMCG, już niekoniecznie. Wyprzedaże, święta, okres wakacyjny to nadal czas, który przyciąga e-konsumentów, ale różnice w porównaniu do pozostałych miesięcy nie są już tak duże, jak jeszcze całkiem niedawno, a szczególnie w przypadku produktów spożywczych, będących jedną z największych kategorii w bdsklep.pl.
– Jeszcze kilka lat temu widzieliśmy wyraźny skok sprzedaży pod koniec roku, czyli przed świętami. Nasi klienci zamawiali więcej i częściej, wybierając produkty, które przydadzą się w tym okresie, a szczególnie artykuły spożywcze. W listopadzie i grudniu udział sprzedaży tego asortymentu wzrastał nawet o ponad 80% w porównaniu do średniej innych miesięcy. Ostatnie dwa lata pokazują jednak wyraźne, postępujące wypłaszczenie tych wartości poprzez spowolnienie dynamiki wzrostu udziału kategorii do 40% w 2014 roku i praktycznie zanikowi w 2015. Dodatkowo pod koniec 2014 i przez pierwsze kilka miesięcy 2015 poziom sprzedaży spożywki był bardzo wyrównany. Analogiczna sytuacja miała miejsce na przełomie 2015 i 2016 roku. W tym przypadku możemy mówić już o trendzie, który prognozujemy będzie miał miejsce także w grudniu tego roku – mówi Rafał Jackiewicz, Kierownik Marketingu bdsklep.pl.
Podobne zmiany są zauważalne także w przypadku chemii domowej. Święta nie są już kluczowym okresem sprzedaży tego asortymentu. Chemia stała się standardowym elementem zamówień. Czego efektem są te zmiany? – Zakupy online to dla Polaków coraz częściej po prostu wygodny sposób uzupełnienia zapasów w domu. Bez konieczności poświęcania wolnego czasu na wizytę w sklepie, stania w długich kolejkach, czy noszenia ciężkich toreb – podkreśla Jackiewicz – Dlatego nie dziwi nas to, że klienci kupują u nas chętnie wodę i napoje, które ilościowo stanowią około 15% produktów w koszykach naszych klientów. Dzięki zakupom online wszystkie produkty trafiają wprost do naszych drzwi, a jedyne co musimy zrobić to spędzić kilka minut na ich rozłożenie.
Ciekawym trendem ostatnim lat jest także wzrost zainteresowania e-konsumentów kategorią zdrowa żywność oraz artykułów spożywczych dla dzieci. Szczególnie w przypadku tej pierwszej zmiana jest diametralna. Jeszcze w 2015 roku zdrowa żywność stanowiła zaledwie niecałe 2% koszyka. W bieżącym roku to blisko 9,5%! Dynamika wzrostu ilościowego i wartościowego kategorii także robi wrażenie. Porównując np. 2012 do 2013 roku było to odpowiednio blisko 2000% i ponad 6200%! Choć w kolejnych okresach te liczby nie są tak spektakularne, to kategoria nadal rośnie. Na uwagę zasługuje także czas, kiedy zauważalna jest wzmożona sprzedaż artykułów. Wytłumaczenie jest proste – zmiana stylu życia kupujących. – Zwracamy coraz większą uwagę na to, co jemy – na składniki, naturalne pochodzenie i wpływ produktu na nasze zdrowie oraz samopoczucie. Świadomie wybieramy zatem te artykuły, które mogą nam pomóc np. w utrzymaniu zbilansowanej i pełnowartościowej diety. Co interesujące – prawdziwy boom w zamówieniach jest widoczny w pierwszych miesiącach nowego roku, co my odczytujemy jako czas realizacji noworocznych postanowień, wśród których bardzo często znajdziemy zmianę diety na zdrowszą.
A co z artykułami spożywczymi dla dzieci? Tutaj od zawsze, bez względu na miejsce zakupu, kupujący stawia przede wszystkim na najwyższą jakość. W końcu to dla naszych pociech, a więc musi być najlepsze. Przez szereg lat poziom zaufania do zakupu tego typu asortymentu przez internet był stosunkowo niski. Ostatni rok pokazuje jednak, że klienci bdsklep.pl coraz chętnie wybierają produkty z tej kategorii. – Tutaj jako główne czynniki zmiany widzę dwie kwestie. Utrzymanie stałego poziomu oferty oraz fakt, ze stawiamy wyłącznie na marki znane i kojarzone z najwyższą jakością. Przez lata bdsklep.pl był kluczowym on-line’owym sprzedawcą pieluch, co pozwoliło nam na wyrobienie zaufania do naszej platformy wśród wymagającej grupy, jaką są rodzice.
O powyższym świadczy zmiana udziału produktów z tej kategorii w koszyku – z niewiele ponad 2% przez ostatnie 4 lata do ponad 10% w tym roku.
Patrząc na te dane klaruje się nowy obraz polskiego e-konsumenta – dojrzałego, świadomego, zwracającego uwagę na jakość, a także szerokość oferty. To, co jednak nadal będzie niezmienne, to ogromna wygoda zakupów jaką zapewnia sieć. Dzięki temu konsumenci mogą odzyskać jedną z najcenniejszych walut dzisiejszego świata – czas. A ten spożytkować na inne, ważniejsze dla siebie sprawy.
Bdsklep.pl to internetowy pasaż handlowy, oferujący klientom ponad 140 000 produktów. Istniejąca od 2006 platforma jest obecnie liderem polskiego rynku w zakresie e-groceries w modelu pure player (nie posiadający sklepów stacjonarnych).
www.bdsklep.pl
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #BIZNES #Handel