Biznes Handel

W Chinach kupujemy 10 razy więcej niż eksportujemy

W Chinach kupujemy 10 razy więcej niż eksportujemy
Zakończona wizyta Prezydenta Andrzeja Dudy w Chinach i zainaugurowane w jej trakcie Polsko-Chiński Forum Gospodarcze stają się dobrą sposobnością do przyjrzenia się relacjom polskich przedsiębiorców z partnerami z Państwa

Data publikacji: 2015-12-02
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: W Chinach kupujemy 10 razy więcej niż eksportujemy
Kategoria: BIZNES, Handel

Zakończona wizyta Prezydenta Andrzeja Dudy w Chinach i zainaugurowane w jej trakcie Polsko-Chiński Forum Gospodarcze stają się dobrą sposobnością do przyjrzenia się relacjom polskich przedsiębiorców z partnerami z Państwa Środka.

W Chinach kupujemy 10 razy więcej niż eksportujemy BIZNES, Handel - Zakończona wizyta Prezydenta Andrzeja Dudy w Chinach i zainaugurowane w jej trakcie Polsko-Chiński Forum Gospodarcze stają się dobrą sposobnością do przyjrzenia się relacjom polskich przedsiębiorców z partnerami z Państwa Środka.

Zakończona wizyta Prezydenta Andrzeja Dudy w Chinach i zainaugurowane w jej trakcie Polsko-Chiński Forum Gospodarcze stają się dobrą sposobnością do przyjrzenia się relacjom polskich przedsiębiorców z partnerami z Państwa Środka. Chociaż z roku na rok dynamicznie rośnie polski eksport do Chin (w 2014 roku był dwukrotnie wyższy niż 5 lat wcześniej), to jednak w porównaniu do innych państw europejskich rynek chiński pozostaje ciągle niedostatecznie wykorzystany przez firmy znad Wisły, a zyski ze sprzedaży polskich produktów są dziesięciokrotnie niższe niż koszty zakupu chińskich towarów.

Chińczycy piją polskie mleko i jedzą polskie czekoladki

Dane z ostatnich lat pokazują, że import polskich produktów przez Państwo Środka systematycznie rośnie, osiągając prawie 6-procentowy wskaźnik w skali roku. Co ciekawe, tendencja wzrostowa w tym względzie ciągle się utrzymuje, mimo że proces nabywania towarów pochodzących zza Chińskiego Muru dość gwałtownie w ostatnim czasie wyhamował. Naszym atutem pozostaje wysoka jakość za stosunkowo niską cenę.

W procesie eksportu do ChRL-u na topie są przede wszystkim produkty spożywcze, w tym przetwory mleczne, wieprzowina i słodycze. Warto zauważyć, że w ostatnim przypadku nastąpił dynamiczny wzrost – wartość sprzedaży łakoci w 2014 roku wzrosła przeszło 10-krotnie w porównaniu z rokiem 2013. Oprócz tego polskie firmy wysyłają do Chin wyroby kosmetyczne, chemiczne, metalurgiczne i maszyny, w tym od niedawna w dużej mierze urządzenia górnicze służące efektywnemu wydobyciu węgla. Jest to bezpośrednio związane z procesem modernizacji sektora paliw kopalnych w ChRL-u.

Mimo stałego i dość dynamicznego wzrostu polskiego eksportu do Chin, daleko nam jednak do wyrównania czy nawet częściowego zbilansowania wymiany handlowej z tym państwem. W 2014 roku polskie firmy osiągnęły zysk 2 mld złotych za sprzedane chińskim kontrahentom produkty, ale jednocześnie wydały przeszło 20 mld złotych za towary u nich zakupione.

A to już wiesz?  Wystartowała nowa, inspirująca platforma marki Intermarché

Władze pomagają nawiązać kontakty gospodarcze z chińskimi partnerami

Do jeszcze większego wzrostu powyższych wskaźników przyczynić się mają systematyczne w ostatnim czasie wizyty polskich władz w Chinach i udział w forach gospodarczych, których ideą jest nawiązanie przy pomocy centralnych ośrodków politycznych kontaktów handlowych i inwestycyjnych pomiędzy kontrahentami polskimi i chińskimi.

Przykładem może być czwarty już szczyt 16 państw Europy Środkowo-Wschodniej i Chin (tzw. 16+1) oraz Polsko-Chińskie Forum Gospodarcze, w którym udział wzięło blisko 80 polskich przedsiębiorców prowadzących działalność w różnych branżach i sektorach gospodarki. Wartym odnotowania jest również akces Polski do Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB), który w ramach specjalnego funduszu inwestycyjnego oferuje korzystne linie kredytowe.

Jak przekonują eksperci, działania takie mogą przynieść wymierne korzyści w stosunkowo krótkim czasie. Według ostatnich zapowiedzi premiera ChRL-u, chińskie spółki zamierzają w najbliższym czasie zainwestować w regionie Europy Środkowo-Wschodniej 5 mld dolarów.

Silniejsze z każdym rokiem ukierunkowanie działalności gospodarczej na Państwo Środka dostrzegają firmy współpracujące z polskim biznesem. Widząc coraz większe zaangażowanie polskich władz w promocję wymiany polsko-chińskiej w stosunkach gospodarczych, przygotowaliśmy promocyjną ofertę tłumaczeń dla firm zainteresowanych współpracą z chińskimi partnerami. W ramach stałej współpracy oferujemy promocyjne stawki tłumaczeń dokumentów z języka i na język chiński (mandaryński) – mówi przedstawiciel Biura Tłumaczeń 123tłumacz.pl.

Jeden Pas i Jeden Szlak ułatwi wymianę handlową

Kluczową rolę w rozwoju wymiany handlowej, inwestycyjnej, naukowej i kulturalnej mogą odegrać również konkretne inicjatywy podejmowane w trakcie rozmów z władzami Chińskiej Republiki Ludowej. Przykładem może być projekt nowego Jedwabnego Szlaku znany pod nazwą „Jednego Pasa i Jednego Szklaku”, który zakłada budowę i modernizację sieci korytarzy transportowych łączących Chiny z państwami Unii Europejskiej (np. uruchomione w 2013 roku kolejowe połączenie towarowe między Łodzią a miastem Czengdu). Rozwojowi polsko-chińskiego partnerstwa gospodarczego służyć ma również podpisane ostatnio porozumienie pomiędzy największym bankiem świata ICBC (Industrial and Commercial Bank of China) a PAIiIZ (Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych).

A to już wiesz?  Nespresso otworzyło drzwi nowego butiku

Źródło: Biuro Tłumaczeń 123tlumacz.pl

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
W Chinach kupujemy 10 razy więcej niż eksportujemy BIZNES, Handel - Zakończona wizyta Prezydenta Andrzeja Dudy w Chinach i zainaugurowane w jej trakcie Polsko-Chiński Forum Gospodarcze stają się dobrą sposobnością do przyjrzenia się relacjom polskich przedsiębiorców z partnerami z Państwa Środka.
Hashtagi: #BIZNES #Handel

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy