Technologie

Wyniki badania dotyczącego innowacyjności Polaków

Wyniki badania dotyczącego innowacyjności Polaków
Informacja prasowa październik 2014 r. Innowacje w obszarze zdrowia pilnie potrzebne Wyniki badania dotyczącego innowacyjności Polaków Najważniejszym obszarem tworzenia innowacyjnych rozwiązań i produktów jest dla

Informacja prasowa
październik 2014 r.

Innowacje w obszarze zdrowia pilnie potrzebne
Wyniki badania dotyczącego innowacyjności Polaków

Najważniejszym obszarem tworzenia innowacyjnych rozwiązań i produktów jest dla Polaków zdrowie, jak wynika z ?Raportu 3M Innowacyjny Polak 2014?. Jednocześnie ponad połowa respondentów ma poczucie, że Polska sprzyja rozwojowi innowacji. Kto zatem powinien być odpowiedzialny za postęp w tej dziedzinie?

Innowacje mają ogromną wartość dla Polaków. Ponad 60 proc. z nich uważa, że jesteśmy narodem innowacyjnym, a klimat w kraju sprzyja rozwojowi innowacyjności. Jednak na szczeblu ogólnopolskim nad rozwiązaniami innowacyjnymi przeważają rozwiązania tradycyjne. Twierdzi tak ponad 70 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu opinii, przeprowadzonym przez TNS Polska na zlecenie firmy 3M, w ramach kampanii ?Łączą nas innowacje?.

Obszarem, który zdaniem Polaków w najwyższym stopniu zasługuje na rozwój innowacji, jest zdrowie. Niemal dwie trzecie badanych uważa (60 proc.), że właśnie tu tworzenie innowacyjnych rozwiązań i produktów jest najważniejsze. Zdecydowana większość jest zdania, że innowacje wpływają na skuteczność leczenia i komfort pacjentów (88 proc.), zmniejszają ryzyko zakażenia podczas zabiegu (85 proc.), a także pozwalają skrócić czas hospitalizacji (84 proc.).

? Oznacza to, że potoczne powiedzenie ?zdrowie jest najważniejsze? znajduje swoje odzwierciedlenie w opiniach społeczeństwa. Spośród wielu kategorii to właśnie ta wartość jest Polakom najbliższa. Bez dobrego zdrowia trudniej cieszyć się przyjemnościami i udogodnieniami z pozostałych sfer ? komentuje wyniki Joanna Skrzyńska, koordynatorka badania z TNS Polska.

Na kolejnych pozycjach znajdują się gospodarka (39 proc.) i bezpieczeństwo (38 proc.), a także praca (31 proc.) i nauka (30 proc.). Znacznie rzadziej ankietowani wspominają o innowacjach z obszaru domu i gospodarstwa domowego (18 proc.), informatyki (15 proc.) oraz kultury i sztuki (7 proc.). W odniesieniu do priorytetowych obszarów innowacyjności opinie kobiet i mężczyzn są podobne.

A to już wiesz?  Projekt nowej ustawy o ochronie danych osobowych – komentarz ekspercki

Jak Polacy postrzegają produkty innowacyjne? Jako rozwiązania ułatwiające życie. Połowa badanych deklaruje, że korzysta z nich na co dzień w domu. Prawie tyle samo ma styczność
z produktami innowacyjnymi w obszarze bezpieczeństwa oraz zdrowia.

Polacy są zgodni w kwestii wyboru rozwiązań z obszaru zdrowia i bezpieczeństwa, które ich zdaniem są najbardziej innowacyjne. Prawie połowa respondentów (49 proc.) poproszona o wybranie z listy trzech takich produktów wskazała lekki gips syntetyczny stosowany podczas złamań i urazów zamiast gipsu tradycyjnego.

Na drugim miejscu (40 proc.) znalazły się opatrunki pooperacyjne zmniejszające ryzyko zakażeń. Na trzecim miejscu pojawił się elektroniczny stetoskop, umożliwiający diagnozowanie pacjenta i osłuchiwanie pracy jego serca na odległość (28 proc.). Niewiele mniej uznania zyskują zamki ortodontyczne poprawiające zgryz i stan zębów (25 proc.).

Kto powinien być odpowiedzialny za rozwój innowacji w Polsce? W opinii badanych bezsprzecznym liderem rankingu podmiotów i instytucji, które powinny wspierać taki rozwój, są władze państwowe. Wskazuje na nie niemal połowa ankietowanych (48 proc.). Na drugim miejscu znajdują się instytucje badawcze (37 proc.), a na trzecim Unia Europejska (33 proc.) oraz uczelnie wyższe (32 proc.).

? Innowacje to motor napędowy wszelkich działań zarówno na szczeblu globalnym, lokalnym, jak
i indywidualnym, zwłaszcza w obszarze zdrowia ? powiedział Sebastian Arana Araya, Dyrektor Zarządzający 3M Poland. ? Nie wyobrażam sobie rozwoju kraju, przedsiębiorstwa, społeczeństwa, a nawet człowieka, jako jednostki, bez inwestowania w rozwój innowacyjnych rozwiązań i wspierania podejścia innowacyjnego w realizacji podejmowanych działań. Tylko takie nastawienie gwarantuje bowiem sukces i satysfakcję z efektów podejmowanych aktywności ? dodał.

Według badanych największą barierą dla innowacyjności jest brak funduszy. Ponad 60 proc. respondentów wymienia go, jako argument uniemożliwiający korzystanie z innowacyjnych rozwiązań. Inne utrudnienia, takie jak brak odpowiednich umiejętności, przywiązanie do tradycyjnych rozwiązań, czy strach przed nowymi rozwiązaniami wymieniane są niemal dwukrotnie rzadziej.

A to już wiesz?  Firmowy samochód w sektorze MŚP to przede wszystkim narzędzie pracy!

?Raport 3M Innowacyjny Polak 2014? dostępny jest na: www.laczanasinnowacje.pl

O badaniu
Badanie przeprowadzono między 27 czerwca a 2 lipca 2014 roku w ramach badania wielotematycznego OMNIBUS techniką wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI). Wywiady przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1000 osób w wieku 15 lat i więcej. W badaniu zastosowano losowo-kwotowy dobór próby, który zapewnia losowy dobór lokalizacji do badania, a jednoczenie gwarantuje zgodność struktury próby ze strukturą populacji, eliminując potrzebę ważenia danych. Operat losowania stanowiła baza adresowa GUS, utworzona na bazie najbardziej aktualnego zbioru rejonów statystycznych i obwodów spisowych. Badaniem objęto całą Polskę.

O kampanii
?Łączą nas innowacje? to kampania komunikacyjna zainicjowana przez firmę 3M. Jej celem jest zbadanie poziomu innowacyjności Polaków oraz podniesienie świadomości społecznej na temat znaczenia i roli innowacyjnych rozwiązań w życiu codziennym. Ważnym elementem kampanii jest ?Raport 3M Innowacyjny Polak 2014?, który powstał na podstawie badania opinii publicznej dotyczącego innowacyjności Polaków. W ramach kampanii powstała też strona internetowa www.laczanasinnowacje.pl, na której prezentowane są wyniki badania i każdy może zrobić sobie test na innowacyjność. Strona umożliwia również udanie się w podróż do świata innowacji, dzięki wirtualnej wycieczce po Centrum Innowacji 3M we Wrocławiu. Dodatkowo w ramach kampanii, na kanale Discovery Channel i Discovery Science prezentowane będą trzydziestosekundowe spoty, przedstawiające innowacje 3M.

O 3M
3M przekształca nowe idee w tysiące pomysłowych produktów i rozwiązań. Kultura twórczej współpracy firmy nieustannie inspiruje powstawanie zaawansowanych technologii, których podstawowym celem jest poprawa jakości życia. 3M to innowacyjna firma, która od początku swojego istnienia nieprzerwanie tworzy i dostarcza nowe rozwiązania ułatwiające ludziom życie. 3M osiąga przychody w wysokości 31 mld USD, zatrudnia 89 000 osób na całym świecie i działa w ponad 70 krajach. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.3M.com albo w kanale @3MNews na Twitterze.

A to już wiesz?  Cyfrowe szpitale i stojące przed nimi wyzwania związane z infrastrukturą informatyczną

O 3M w Polsce
3M Poland Sp. z o.o. jest filią koncernu Minnesota Mining and Manufacturing. W 2011 roku firma obchodziła dwudziestolecie istnienia na polskim rynku oraz dziesięciolecie rozpoczęcia działalności produkcyjnej. 3M w Polsce posiada cztery ośrodki produkcyjne: w Janinowie k/Grodziska Mazowieckiego, Rabce oraz dwa we Wrocławiu. Zatrudnia ponad 1800 pracowników. Centrala firmy mieści się w Kajetanach k/Warszawy. W czerwcu 2013 roku rozpoczęło działalność nowoczesne Centrum Innowacji 3M we Wrocławiu, w którym firma prezentuje swoje technologie i rozwiązania. 3M Poland oferuje ponad 10 000 produktów w ramach 5 grup biznesowych: Ochrona Zdrowia, Produkty Konsumenckie, Bezpieczeństwo i Grafika, Przemysł, Elektronika i Energetyka. Dotychczasowe inwestycje 3M w Polsce wyniosły ponad 400 mln USD.3M Poland od ponad 20 lat wnosi wkład w rozwój polskiego biznesu i gospodarki, za co otrzymuje liczne nagrody i wyróżnienia: ?Firma XX-lecia 1990-2010?, Perła Polskiej Gospodarki 2012, Solidny Pracodawca 2013, Superbrand 2013 oraz Perła Innowacji PROGRESS 2013.

3M_Wykres_nr16

3M_Wykres_nr05

3M_Wykres_nr07

3M_Wykres_nr08

3M_Wykres_nr09

3M_Wykres_nr12

Więcej informacji na stronie: www.laczanasinnowacje.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy